ست کردن لباس

آنچه می‌خوانید...

یکی از دغدغه‌های افراد شیک‌پوش ست کردن لباس‌ هست. ما در این مقاله انواع مختلفی از روش‌ها برای ست کردن لباس را بیان می‌کنیم. در واقع در این مقاله به کلیت ست کردن لباس می‌پردازیم و در مطالب بعدی ست کردن از روش‌های بیان شده را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

انواع روش‌های ست کردن لباس

بر اساس رنگ

بر اساس طرح

بر اساس سبک

بر اساس فصل

این‌ها روش‌هایی هست که از لحاظ نویسنده دسته‌بندی شده اما ممکن هست بر اساس روش‌های دیگر نیز بررسی نمود که در حالت کلی در این روش‌ها نیز گنجانده می‌شود.

ست کردن لباس بر اساس رنگ

یکی از مهمترین و ابتدایی‌ترین روش‌های ست کردن لباس که به ذهن افراد می‌‌آید، ست کردن بر اساس رنگ لباس‌ها هست. ترکیب کردن رنگ لباس باید بر اساس هارمونی رنگ‌ها باشد. از جمله اصول مهم در مبحث رنگ شناسی و هارمونی رنگ‌ها می‌توان از رنگ‌های اصلی ،ثانویه و رنگ مکمل نام برد.

رنگ‌های اصلی : آبی، قرمز و زرد

رنگ‌های ثانویه: نارنجی، سبز و بنفش

رنگ‌های مکمل: آبی و نارنجی، قرمز و سبز، زرد و بنفش

برای شناختن هارمونی رنگ‌ها استفاده از چرخه رنگ ایتن بسیار کمک کننده هست.

چرخه رنگ ایتن

این چرخه رنگ کامل‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین چرخه رنگ است، که بر اساس رنگ‌های اولیه، ثانویه، مکمل، متضاد، مونوکروم و … دسته بندی می‌شود؛ که برطبق سبک استایل و سلیقه افراد امکان ست کردن رنگ را دارد. چرخه رنگ ایتن این امکان را به ما می‌دهد که بر اساس سلیقه و رعایت اصول آن و خلاقیت، ترکیب‌های رنگی متفاوت، زیبا و خلاقانه‌ای در استایل‌مان داشته باشیم. با هر سبک استایل و سلیقه‌ای و با به کارگیری اصولی چرخه رنگ ایتن می‌توانیم بهترین، خاص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین چیدمان رنگی را در استایل خود استفاده کنیم.در مقالات آینده به طور کامل و جامع در مورد رنگ‌شناسی استایل توضیح خواهیم داد.

برای مثال معمولا در استایل مینیمال از رنگ‌های هم‌جوار در چرخه رنگ ایتن و یا مونوکروم (تک رنگ، ترکیب سایه‌ها و یا تناژ‌های مختلف یک رنگ در استایل) استفاده می‌شود که ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین آن استایل تماما مشکی است یا در استایل کژوال از رنگهای مکمل مانند سبز و قرمز می‌توان استفاده کرد. در استایل ماکسیمال یا شلوغ می‌توان از هارمونی تترادیک چرخه رنگ استفاده کرد و سه یا چهار رنگ دارای هارمونی را با هم استایل کرد.

برای استفاده از بیش از سه رنگ در استایل بهتر است وسواس و دقت بالایی داشته باشیم. اگر بدون در نظر گرفتن سبک استایل و هارمونی رنگ از تعداد رنگ زیادی در استایل استفاده شود باعث شلختگی و بی‌سلیقگی در پوشش می‌شود.

به صورت کلی چرخه رنگ برای هر سبک و سلیقه‎‌ای یک رفرنس و مرجع انتخاب رنگ عالی هست.

1
چرخه رنگ ایتن

ست کردن لباس بر اساس طرح

معمولا افراد در استایل خود فقط از یک آیتم طرح‌دار استفاده می‌کنند تا استایل شلوغ، شلخته و غیر حرفه‌ای نشود. اما گاهی با در نظر گرفتن سبک استایل، پترن‌های (طرح) آیتم و روحیه فرد می‌شود، از چند پترن همزمان در استایل استفاده کرد. بهتر است برای استفاده از چند طرح همزمان در پوشش با وسواس و دقت بالا عمل کرد.

اگر شما فردی مینیمال پسند، ساده پوش و یا دارای استایل فرمال هستید بهتر است از انتخاب همزمان چند طرح در پوشش خود اجتناب کنید.

6
ست کردن لباس طرح‌دار

ست کردن لباس بر اساس سبک

انواع گوناگونی از سبک‌های پوشش وجود دارد که بر اساس جنسیت، سن، جایگاه اجتماعی، شغل و سلیقه افراد انتخاب می‌شود. بعضی از افراد سبک استایل ثابتی دارند و برخی دیگر بسته به شرایط و موقعیت از سبک های متفاوت استفاده می‌کنند. از انواع سبک استایل می‌توان از استایل مینیمال (ساده)، کژوال (روزمره)، فرمال (رسمی)، استریت استایل (خیابانی)، اسپرت (ورزشی)، پانک و … نام برد.

برای استایل کردن (ست کردن آیتم‌های) لباس بر اساس سبک باید سبک و شرایط فرد در نظر گرفته شود. به طور مثال در استایل فرمال با یک مانتو رسمی نمی‌توان از کفش ورزشی استفاده کرد و باید از کفش پاشنه‌دار رسمی مانند استیلتو و یا کفش لوفر استفاده شود. برای استفاده از اکسسوری مخصوصا زیورالات در استایل باید به سبک پوشش توجه شود، در غیر این صورت باعث بی نظمی، شلختگی و چشم‌نواز نبودن استایل می‌شود.

ست کردن لباس
سبک لباس کژوال لیان

ست کردن لباس براساس فصل

چرا ست کردن براساس فصل را به عنوان یک دسته بندی انتخاب کردیم؟

برای یک فرد شیک‌پوش انتخاب لباس مناسب فصل اهمیت بالایی برخورداره! مثلا پوشیدن یک لباس با طرح هاوایی در وسط پاییز! خنده دارنیست؟!

از طبیعیت ایده بگیرید!

بهترین منبع انتخاب رنگ برای پوشش، طبیعت فصل است. بطور مثال رنگ سبز گرم بسیار مناسب برای بهار است و یا رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای (آجری) که در پاییز به وفور دیده می‌شود جز بهترین انتخاب‌ها برای این فصل است. رنگ‌های پاستلی مناسب فصل گرم تابستان و رنگ‌های خنثی مناسب زمستان است.

ایده گرفتن از طبیعت مختص رنگ نمی‌باشد. بطور مثال اگر در تابستان قصد سفر به نواحی ساحلی را دارید می‌توانید از لباس با پترن‌های برگ و گل (هاوایی) استفاده کنید.

فصول مختلف روی استایل حرفه‌ایی تاثیر بسیار زیادی دارد. برای داشتن استایل شیک و حرفه‌ای متناسب فصل حتما به رنگ‌ها و طرح‌های مناسب فصل توجه کنید. بطور مثال لباس‌های چهارخانه درشت در رنگ گرم و یا خنثی و اور سایز مناسب فصل پاییز است و لباس‌هایی از پارچه ریزش‌دار و رنگ‌های پاستلی مناسب فصل گرم تابستان است.

4 1
ست کردن لباس براساس فصل

برای داشتن یک استایل حرفه‌ای دانستن موارد بالا بسیار مهم و موثر است. در این مقاله به طور تیتروار و مختصر درمورد موضوعات مهم ست کردن لباس صحبت کردیم. در مقالات آینده به طور دقیق و جامع درمورد تمام موضوعات ذکر شده صحبت خواهیم کرد.

منابع: ویکی پدیا

چرخه رنگ

مسعود محرابی
مسعود محرابی
من مسعود محرابی، مهندس کامپیوتر، علاقه‌مند به مباحث طراحی سایت و محتوانویسی هستم. چند سالی هست که سایت مجموعه‌ی خانه مد لیان را راه‌اندازی کردم...

دیدگاهتان را بنویسید

خبرنامه
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.